V čo verí učiteľ

Autor: Ladislav Baranyai | 16.9.2012 o 16:00 | (upravené 16.9.2012 o 16:25) Karma článku: 8,65 | Prečítané:  440x

Nie je logická aj takáto otázka? Ak si doposiaľ tento národ tak málo váži vzdelanie a jeho neodmysliteľných sprostredkovateľov, akých to mal vlastne učiteľov?

Súčasnosť má svoje korene. Naše školy boli desaťročia všetkým možným, len nie priestorom slobody ducha... Ideológiou v nich bolo znevažované poslanie učiteľa a tu sa roztápal jeho spoločenský status.

Je 23 rokov po revolúcii. Nemôžem si pomôcť, môj detektor ešte stále pípa a signalizuje tohto starého ducha... očakávanie rozhodnutí a nariadení zhora... bázeň voči tým, ktorí o nás rozhodujú... Stále je cítiť neemancipovaného učiteľského ducha, ktorý je kontinuálne systémovo šľachtený a kultivovaný zo dňa na deň a z roka na rok, ako Lactobacillus bulgaricus a Streptococcus thermophilus v doma vyrábanom jogurte.

Jedna vec je veľmi zaujímavá. Školstvo už dosť dlho nevie ako a nevie kam. Napriek tomu centralizovane vedie vzdelávanie učiteľov.

Ale čo ak ľudia, ktorí reprezentujú a určujú náš súčasný školský systém naozaj nezažili inú kultúru vzdelávania a vlastne nedokážu prekročiť horizont svojich vlastných skúseností? Čo ak si myslia, že to robia dobre a robia všetko pre to, aby do ich systému moci a zákonov (v ktorom si našli celkom slušné miesto) nevstúpil čo len jediný človek s inou mentalitou a víziou školstva?

Viac ako kreditmi rastie učiteľ tým, že začína rozumieť sebe, svojej situácii v škole a v spoločnosti, a vie identifikovať to, za čo a proti čomu bojuje. Toto zvyšuje jeho spoločenský status. Takéto nájdenie seba samého je predpokladom toho, aby bol schopný začať stavať novú kultúru vzdelávania, ktoré má pre všetkých - žiakov, rodičov i učiteľov - význam a zmysel.

Dobrým otrokom je ten, kto je spoľahlivý a bez ambície a odvahy uvažovať o svojom oslobodení. Je to iba náhoda, že výsledok hodnotového prieskumu našich učiteľov na niekoľkých školách ukazuje, že najrozšírenejšou hodnotou medzi učiteľmi je spoľahlivosť a najmenej rozšírenou odvaha?

Zvýšenie prídelu práce - ako biblickým Hebrejom pred východom z Egypta - je najlepší liek na zastavenie úvah o oslobodení. Lebo pre učiteľov sa zatiaľ nič iné nechystá, len robiť lepšie. Ale robiť lepšie - skvalitniť vzdelávanie - pre učiteľa znamená robiť ešte viac.

Nájdu si však uťahaní učitelia vôbec čas na to, aby spoločne rozmýšľali o svojom oslobodení spod systému, ktorého dôveryhodnosť doposiaľ jasne nespochybnili? Alebo som to prehliadol?

Múdre rozhodnutie o tom, čo má učiteľ robiť, nepríde zhora. Lebo ak súčasný systém rôznych foriem kontinuálneho a funkčného vzdelávania učiteľov ešte neumožnil školám „povstať z popola", tak je zrejme len dobre honorovaným projektom reprodukcie samého seba. Alebo umožnil? Bez akýchkoľvek privilégií? Ak áno, tak sa ozvite na jeho obranu! (Sadloň dnes - 16/9 - v „Na telo" odhadol jeho účinnosť na 5%, alebo som ho zle pochopil?)

Vzdávam česť a skláňam sa pred všetkými učiteľmi a riaditeľmi, ktorí v tomto systéme povstali a robia zo svojich škôl záhrady života a rastu ľudí... napr. na ZŠ Jarná 20, v Žiline.

Ak je národ aký je (apatický), a učitelia nie až takí neschopní, tak potom tá Králikova hyena, ktorá nielen chce žrať, ale už toho veľa zožrala, je len doteraz prežívajúci - no finančne dobre živený - systém...

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Pixar nikdy nedobehneme, ale máme iné prednosti, hovorí autorka Lichožrútov

Drž sa ľudí, ale drž sa od nich ďalej! Pravidlo jeden pre ponožkožrúta.

ŠPORT

Predviedol sólo od polovice ihriska. Weiss strelil v Katare krásny gól

Slovenský reprezentant strelil svoj desiaty gól v prebiehajúcej sezóne a patrí k najlepším kanonierom súťaže.

KOMENTÁRE

Ktorý Boh mohol toto dopustiť? (Píše Michal Havran)

Súčasná politická teológia opustila aristokratické predstavy o politickom mesiášovi.


Už ste čítali?